Bibblans bokbabbel

En bokblogg för barn

Lagom läskigt och lättläst

1 kommentar

Mörkret kommer sakta smygande och hösten ligger på lur bakom husknuten. Hösten är en perfekt årstid för att kura upp i soffan med en lite läskig bok och bli så där lagom rädd. Här kommer några tips på böcker som är lagom läskiga, men samtidigt lättlästa.

Gastar och grodyngel av Ewa Christina Johansson

Milda och Malte har en moster som bor i ett spökhus. Malte slår vad med sin syster att hon inte vågar fånga tio grodyngel i dammen. Milda vill inte förlora vadet, problemet är bara att det finns en gast i dammen. Men vad är egentligen en gast?

gastar

Gastar och grodyngel är den andra fristående delen i Ewa Christina Johanssons serie Spökhuset och passar nybörjarläsare som vill bli lätt skrämda.

Gastar och grodyngel av Ewa Christina Johansson

 
Den elaka vikarien av Anders Fager och Daniel Thollin

Klassens lärare blir sjuk och rektorn ringer in en vikarie. Enda vikarien han får tag på bor intill kyrkogården i staden Jämmerdal. En stad där solen aldrig skiner och allting luktar död. Vikarien är elakare än elakast. Har man inte fin handstil, får man åka likbil…

den elaka vikarien

Hur ska det gå för klassen?

Lättläst skräck för nybörjarläsare som vill bli rädda, men samtidigt läsa något med humor.

Den elaka vikarien av Anders Fager och Daniel Thollin

 

Uppdrag: Vattenhäxan av Cecilia Rihs

Lina får i uppdrag av sin farmor att prova på en massa hemliga äventyr. Farmor ska skriva en bok och behöver hjälp att samla in fakta. Först ut är mötet med vattenhäxan. Men Lina måste akta sig för vattenhäxans sång. Hör hon en enda ton är hon nämligen förlorad…
vattenhäxanUppdrag: Vattenhäxan är första boken i Cecilia Rihs serie Hemliga boken för äventyrare. Det är en riktigt spännande kapitelbok och passar de som har läst lite mer, men som inte vill ha en alltför tjock och svårläst bok.

Uppdrag: Vattenhäxan av Cecilia Rihs

/Sanna

One thought on “Lagom läskigt och lättläst

  1. Pingback: OLIKA förlag | Om OLIKA i media

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s